turtagrø – stølsdalen – ormeli

En spektakulær tur langs gamle ferdselsveier og stølsområder.
Dette er en lang og krevende tur i fantastisk landskap selv om høyeste punkt på ruten ikke er høyere enn 1335 moh i Skålabotnskaret.

Turen krever transport tilbake. Har man to biler er det lurt å kjøre den ene bilen ned dagen før og sette den ved parkeringsplassen til Ormeli (se veibeskrivelse under).

Turen starter ved Turtagrø Hotel. Her følger du merket sti mot Vardanosi og Stølsdalen. Kryss Gjessingaelvi på 1084 moh og fortsett på fin t-merket sti. I stedet for å ta av til venstre mot Vardanosi fortsetter du rett frem på stien mot Stølsdalen. Pass på å se mot Hurrungane å få med deg den storslåtte utsikten. Stien går gjennom Skålabotnskaret, 1335 moh. Her er det mulighet for et kjølig bad i et lite, krystallklart vann.

Så går stien nedover mot Skålabotn. På veien passer du rester etter gamle stølshus. Folkene fra Ormeli stølte her en gang. Ved Nedre Liagrø, 952 moh deler stien seg. Holdt til venstre. Stien er bratt og ulendt et lite stykke ned uren langs elven. Så følger et parti med store steiner som skal passeres, men stien er godt merket. Kryss elven i bunnen av dalsøkket på 856 moh. Også her er vannet krystallklart og kjølig.

Så går stien oppover mot Øvre Liagrø og Stølsdalen. Fortsett på god og lett sti opp til ca 1180 moh og spektakulær utsikt mot Fortunsdalen. Her kan du ta av stien og gå til Ormelitunga om du virkelig vil kjenne det i magen.

Fortsett mot Ormeli på god sti som svinger seg ned den bratt fjellskråningen til Øvstestølen, og videre til nyrenoverte Nedstestølen og til Ormeli. Her er det fint å se seg om. Ormelis venner har restaurert flere av husene. Legg merke til steinmurene. Floraen er spesielt frodig i området. Grusvei ned mot parkeringsplassen. Og så tilbake til Turtagrø, en kald drikke og tre-retters middag.

Turen tar 8 – 10 timer og krever godt vær. Den er 16 – 17 km lang. Det er mye opp og ned på denne turen, ca 850 høydemeter opp og rundt 1600 høydemeter ned. Ta med godt kart.

Slik kjører du til Ormeli fra Turtagrø.
Kjør ned til Fortun og ta av til høyre inn Fortunsdalen. Veien går på høyre side av elven. Like før veien krysser elven tar du av ved Sveinsøy. Det er merket med skilt til Ormeli. Grusveien går gjennom gårdstun og flere beiteområdet med grinder som må åpnes og lukkes. Parker ved merket p- plass for Ormeli. Det er ikke anledning til å kjøre helt opp til gården.