turtagrø – skagadalen – øvre dyrhaug – turtagrø

Dette er veldig fin tur i midt i Hurrungane med utsikt til Store Skagastølstind og Skagastølsryggen, Store Ringstind, Lauvnostind, Fanaråken og Steindalsnosi. Turen går ikke høyere opp enn til vel 1400 moh. Likevel vandrer du mellom toppene. Det er bare delvis sti på turen, så det bør være greit vær for å gjennomføre den.

Turen starter på Turtagrø og går opp Skagadalen til Tindeklubbhytta. Her kan du krysse elven, men det pleier å være litt vanskelig. Fortsetter du videre opp til Skagastølsvannet er det lett å kysse elven over store steiner som nærmest dekker elveløpet. Herfra går det ingen sti før du finner den igjen på Øvre Dyrhaug (husk kart). Fra elven følger du den lille kammen vestover under Dyrhaugstind. Først litt opp i steinete ur, over haugen og ned til et lite tjern på 1328 moh. Herfra er det nydelig utsikt til Skagstølsryggen. Fortsett videre rundt vannet og oppover til Øvre Dyrhaug. Her kan du se etter stien som går til Store Dyrhaugstind. Den er utydelig, men se etter varder på venstre side av ryggen. Stien blir bedre på vei ned mot Nedre Dyrhaug. Her deler den seg ved postkassen. Tar du til høyre går den tilbake til Skagadalen. Holder du til venstre får du en flott tur over Nedre Dyrhaug, med spektakulær utsikt til Store Ringstind den ene veien og Fortunsdalen den andre veien. Følg god og bratt sti ned mot Skagastølen. Det er lettest å gå ned på Tindevegen og følge den tilbake til Turtagrø.

Turen tar ca 4 – 5 timer totalt. Den starter på 884 moh, går opp til cirka 1400 moh.